torsdag 3 april 2008

Folks åsikter!

Vad kvinnor, män & Barnmorskan säger till en under graviditeten?

Kvinnor säger: (Obs, ej de underbara tjejerna i min ankomstgrupp och inte ALLA tjejer. Men dessa kommentarer nedan kommer alla från kvinnor i olika åldrar)
*Oj, så där såg jag ut 1 vecka innan jag skulle föda
*Du ser heeeeeeeeeeeelt annorlunda ut
*Hur mycket har du gått upp?
*Väntar du tvillingar?
*Va tjock du har blivit
*Guuuuuud va stor du är, och ändå har du största tillväxtperioden kvar.
*Du sover inte så bra va? Du ser så trött ut.
*Du kommer ALLLLLLDRIG kunna träna sen när barnet kommit
*Vet du hur jobbigt det är att amma? Skit i amningen och kör ersättning istället. Det är sån hysteri med amning i Sverige.
*Alltså det är jättejobbigt efter graviditeten, man orkar knappt. Man tror allt är så underbart men man blir deprimerad.
*Måste bara säga det, du är bra kraftig för att ha så lång tid kvar!
*Ta inte illa upp men du är verkligen tjock.
*Flickor tar ju sin mors skönhet säger dom, jag tror du väntar en flicka.
*Du har ju blivit bred om baken med. Kolla va bred Linda är om baken.
*Det är jobbigare för korta tjejer som du att föda barn än för längre tjejer.

Män säger:
*Hur mår du?
*Mår bebisen bra?
*Åhh va avundsjuk man blir på dig som har allt det där underbara framför dig.
*Vilken mysig mage, det där är det bästa som finns.
*Vad fin du är, du passar verkligen i att vara gravid.
*Åh vilken underbar mage, får jag känna?
*Du ser så pigg och fräsch ut man blir så glad av att se dig!
*Vad vacker du är. Det vackraste som finns är en kvinna som är gravid.
*Vilken söt mage du har fått.
*Du har verkligen en sån gullig putmage, det syns inte bakifrån att du är gravid.
*Det är en omställning efter förlossningen men det är det bästa som hänt en att få barn.

Barnmorskan säger:
*Dina värden är fantastiska, det syns och märks att du tar hand om dig själv.
*Du är så himla fin i kroppen.
*Det är lätt att känna livmodern och barnet på dig eftersom du är så smal.
*Du ser så fräsch ut
*Din kropp är byggd för att bära ett barn, du ser stark och smidig ut.
*Ditt symfus-fundus mått är helt enligt kurvan, liiiiite under men helt normalt eftersom du själv är så liten.
*Du följer viktkurvan precis perfekt på veckan, det är viktigt för att du ska klara amningen.
*Det är jättebra att amma, din bröstmjölk är specialanpassad för just ditt barn.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Arg på tjejer eller?? Hmmm...har folk verkligen sagt att du ser tjock ut och att du har en bred häck?? Isf kan du ju stryka dom från kompislistan. Det var ju synd att min kommentar "guud vad du ser annorlunda ut" kom bland alla negativa kommentarer (efter att inte ha sett dig sen i somras). Låt säga att jag hade färgat håret brunt, kanske du hade sagt att jag såg annorlunda ut, men ändå inte menat något negativt). Har ju sagt att det var positivt menat!Du verkar ha glömt min o Sussi kommentarer på "tjesidan" av kommentarer, vi har ju båda sagt att du är JÄTTEFIN! Nä...nu tycker jag allt att du är lite orättvis och neggo! Upp med humöret och självförtroendet!! Kram ;-)

Namn: Linda Ohlsson sa...

Arg - Nej
Besviken - Ja
Fakta - Ja
(Sen står det dessutom överst att det inte gäller alla tjejer. Men de kommentarer som står under har jag fått av tjejer JA).
Självförtroendet är det inget fel på, jag är stolt över min mage och tycker den är fin och jag är jättelycklig över det som växer i den. Men det verkar som att folk inte vill att man ska få tycka det. Det är mer därför jag tar upp detta i min blogg. Att tjejer istället för att vara gulliga mot varandra klankar ner på varandra. Sen finns det helt underbara tjejer oxå som är stöttande och uppmuntrande MEN, själva grejjen till varför jag tog upp detta är just för att det är dessa kommentarer jag upplevt. Och för att jag inte fått en enda elak kommentar av en man. Kvinnor däremot i alla möjliga åldrar kan vräka ur sig både det ena och det andra.

Anonym sa...

Ok, jag kan förstå att du är besviken på många tjejer. Och en del av kommentarerna är verkligen hemska, som jag skrev förut så är det inga riktiga vänner som säger så. MEN de allra flesta av oss i din närhet tycker det är superkul att du ska ha barn och kunde inte bry oss mindre än om hur du ser ut med en stor mage, vatten i kroppen etc (du är ju GRAVID för skjutsingen). Men eftersom vi BRYR OSS och tycker det är så KUL så blir det ju att man kommenterar, te x magen. Tänk om vi kom till dig och så sa vi INGENTING, det skulle ju vara konstigt. Med förändringar så blir det att man kommenterar, vare sig någon har bytt soffa, hårfärg eller är gravid. Sen när det gäller vissa kommentarer t ex att man blir trött, ang amning osv så tror jag att den enkla anledningen är att killar inte är gravida eller upplever samma saker som en kvinna. Av naturliga skäl så är det ju kvinnan som spenderar mest tid med barnen i början, när chocken är som störst och det är som "jobbigast" (därav så många sådana kommentarer). Och en del kommentarer tror jag är som råd eller för att hjälpa/förvarna, inte för att du ska känna "å nej vad har jag gjort och fy vad jobbigt det ska bli". Sen kanske det framstår så ibland men jag tror kanske inte att det är så det menas alltid. Däremot kan jag hålla med om att fokus kanske för ofta handlar om det jobbiga och negativa. Men det är nog för att det är det som man har behov av att prata om eller dela med sig av. Tänk ungefär som när du har en pojkvän. Det du pratar med dina kompisar om är oftast när det är ngt som har hänt, han har gjort eller sagt ngt som du blivit arg eller besviken på. Sällan har vi utläggningar om hur uuuunderbara våra killar är, jämförelsevis. Då kan ju bilden bli fel. Jag har själv tänkt på detta nämligen, att det man läser om med barn är ofta negativt, folk KLAGAR. MEN sen när man frågar så säger ALLA att det är det bästa som har hänt dom, att dom aldrig kännt sådan kärlek förut, att man får en annan syn på livet, att det är värt allt slit 100 ggr om osv. Så vad jag vill säga är att som sagt så är vi många vänner kring dig som bryr oss jätte mycket och bara tycker att det ska bli jättekul och gärna stöttar dig i allt och som sagt att en del av de negativa kommentarerna kanske inte alltid menas som att "klanka ner" men att dom som är det är av människor som du inte behöver i ditt liv.

Nä, nu ska jag hoppa in i duschen, det blir utgång med Julia o Sofia ikväll. Ska tänka på dig imrogon när jag ligger och mår dåligt (ååå vad skönt för Linda som slipper sånt här), ha ha ha!

Kram

Anonym sa...

Det är helt enkelt värt allt man får utstå under graviditeten, för sen efteråt då när man inte får sova, verkligen ser trött och hängig ut, har svårt att bli av med sina extrakilon för att man behöver extra energi eller "tröst" för den delen, i form av socker hela tiden,inga kläder passar m.m. så är det också helt underbart! Man lär känna en ny liten person som struntar i allt det där och bara vill ha kärlek och närhet och som älskar dig tillbaka för att du är mamma! Strunta i vad folk tycker och säger, eller att analysera hur de säger det. De allra flesta menar nog inget elakt utan är glada för din skull och tänker inte på att deras kommentar sårar.
Jag skriver detta med förståelse för hur du känner dig för jag upplevde precis samma sak under mina graviditeter,det är som man behöver be om ursäkt för den stora fina magen, och det vill man ju inte :-)
Stor Kram Hanna, jag efterlyser förresten en ny magbild, så jag får se om den verkligen är såå stor
;-)

Madde sa...

Vilka elaka kompisar du har.. Men jag känner igen mig i dt du skriver. Jag är vanligtvis väldigt liten o dt började inte synas på mig att jag är gravid förrens i v.24-25. Och har sen dess fått höra kommentarer som: 'Är du säker på att dt inte är tvillingar?' eller 'Man ser att du ska få en tjej, för du är så bred över baken'. Samtidigt säger min OB att ja ligger perfekt på kurvan och att jag inte har nåt fett på magen, alltihoppa är bebis. Lycka till me bebben. Kram / Madde - Med 4 dar till BF..å en gigantisk bak ;)

Anonym sa...

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Nu är jag inte mer än i vecka 14, men får dagligen höra av just tjejer hur trött jag ser ut. Men det var likadant under min första graviditet. Det är som om tjejer bara letar efter något som de kan racka ner på. Jag tycker att du är otroligt vacker på dina gravid-bilder! Kram från Anna, som hittade din blogg på fm. Min blogg: http://anwix.bloggagratis.se