fredag 8 februari 2008

Vad har jag gjort?

Jag har ätit Svärdfisk!
Trodde att det va en säker fisk men NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
Blir tokig på alla dessa regler kring fisk när man är gravid.
Tusen olika undantag, lika bra att skita helt i fisk.
Man får inte äta insjöfisk, inte fisk från östersjön. Det va var jag trodde var regeln men tydligen kan vissa fiskar från andra hav innehålla miljögifter och tungmetaller som kan skada bebisen.
Jag är sååååå noga med vad jag äter nu under graviditeten och nu mår jag SKITDÅLIGT!
Min bebis har fått miljögifter och tungmetaller till lunch.
Vilken förbannat bra morsa man e.
AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!
Nedan har ni listan, ni gravida som oxå tycker detta e ett jäkla krångel & ha koll på!

Miljögifter och tungmetaller
Fettlösliga föroreningar i miljön, som till exempel kvicksilver, ansamlas lätt hos fiskar. Som gravid ska man vara aktsam på vilken sorts fisk man äter. Kvicksilverhalten i fisk kan ibland vara så hög att fostret kan skadas. Fiskar kan även innehålla mikroorganismer.

Exempel på miljögifter som lätt lagras i levande organismer är DDT, PCB, dioxiner och andra giftiga ämnen som är svåra för kroppen att bryta ned. Läs mer om det i kapitlet Fördjupning och länkar.

Råd och tips kring miljögifter och tungmetaller
All fisk är säker ur bakterie- och parasitsynpunkt om den hettas upp tills den är rykande het. Det betyder att fisken måste uppnå 70 grader. Däremot försvinner inte miljögifter vid tillagningen. Livsmedelsverket har därför gett ut följande rekommendationer kring fiskätandet hos gravida.

Man kan äta så mycket man vill av

torsk, kolja, sej, spätta, kummel, makrill, stillahavslax och annan fisk från öppna hav, bortsett från stor hälleflundra

fiskprodukter som till exempel fiskbullar, fiskpinnar, sillkonserver och konserverad tonfisk

odlad lax och regnbågslax

lax och sill som inte kommer från Östersjön eller Bottniska viken

sik och siklöja.
En gång i månaden, men inte oftare, kan man äta

strömming, surströmming och sill från Östersjön och Bottniska viken

vildfångad lax och vildfångad öring från Östersjön, Bottniska viken, Vänern och Vättern

vildfångad röding från Vättern.

Man bör avstå från
abborre, gädda, gös, lake, ål och stor hälleflundra

lever från torsk och lake

svärdfisk, rocka, haj och färsk eller fryst tonfisk

gravad fisk, möjligtvis undantag nygravad fisk

Man bör undvika livsmedel förpackade i utländska blylödda konservburkar. Man bör också undvika livsmedel som har varit förvarade i keramiska kärl, de kan innehålla glasyr med bly och kadmium.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag trodde man fick ata rokt lax men inte gravad. sa i en hel vecka overdoserade jag mig med rokt lax, sen laste jag att man inte ska gora det.

Anonym sa...

Tror inte att det är någon fara! Var själv på personalfest tre dagar innan jag gjorde testet... Drack öl, rökte och åt massor (berg i stort sett) med gravad lax! Och har inte varit så petig med maten heller, äter hellre lite av det som jag tycker om än att slaviskt följa alla rekomendationer.. Som någon sa till mig, i frankrike äter dom ju opastöriserade ostar när dom är gravida och i andra länder dricker dom ju ca ett glas vin om dagen? tror du kan vara lugn! Många kramar